A identifica locul de muncă ideal poate fi un proces extrem de complicat dat fiind numărul imens de domenii, specializări și actori economici care constituie și influențează piața muncii.
De aceea vrem să vă oferim în următorul articol un model de schemă care să faciliteze autocunoașterea și să ajute la identificarea tuturor criteriilor relevante pe baza cărora se poate selecta un job ideal.
Această schemă se va baza pe trei repere:
- CARACTERISTICI – talente, pasiuni și hobby – uri
- CUNOȘTINȚE – profilul educațional
- COMPETENȚE și PREFERINȚE
Ținând cont de aceste trei coordonate și comparând concluziile trase la fiecare dintre ele putem să recunoaștem ce potențial deținem pentru care activități profesionale și să creăm astfel o cale directă către cariera ideală.
Deci haideți să analizăm împreună fiecare aspect în parte.
CARACTERISTICI – Talente, pasiuni și hobby – uri
Un prim punct de orientare în căutarea unui loc de muncă poate fi considerarea unor caracteristici personale precum talentele, pasiunile și hobby-urile pe care le avem.
- Talentele sunt însușiri înnăscute sau dezvoltate în mod natural care ne ușurează desfășurarea unei activități.
- Pasiunile sunt activități sau subiecte în care ne investim timpul și energia deoarece ne atrag interesul și ne creează plăcere.
- Hobby – urile sunt activități pe care le desfășurăm în timpul liber pentru a ne relaxa și detașa.
Aceste aspecte fundamentale ale personalității noastre pot fi o bază foarte bună pentru alegerea unui stagiu de practică, a unei specializări universitare și evident a unui loc de muncă.
Dar este important să luăm în considerare cât de bine ar funcționa un talent, o pasiune sau un hobby drept o activitate profesională pe care trebuie să o desfășurăm zilnic cu scopul de a genera un venit financiar. Adesea tocmai faptul că stresul și banii nu joacă un rol important ne permite să apreciem cu adevărat aceste caracteristici ale vieții noastre.
CUNOȘTINȚE – Profilul educațional
Un al doilea criteriu important sunt cunoștințele care formează profilul nostru educațional. Evident că diferite locuri de muncă vor necesita cunoștințe diferite, de aceea trebuie să ne fie clar care este nivelul nostru de educație și ce cunoștințe concrete ne-am însușit în cadrul parcursului nostru educațional.
Conștientizarea unui asemenea profil ne permite să construim o legătură directă cu planurile de carieră, realizând ce cunoștințe și calificări necesare unui anumite profesii sunt deja prezente și care trebuie încă obținute.
Aici putem proceda precum într-un CV, enumerând cronologic instituțiile de învățământ și cursurile de specializare în care am fost înrolați și marcând la fiecare atât cunoștințețe cât și diplomele pe care le-am obținut.
Apoi putem face o comparație cu cerințele educaționale a locului de muncă vizat. Uneori nu este nevoie de cunoștințe suplimentare, dar alteori trebuie să acceptăm realitatea că înainte să se concretizeze o anumită carieră, este necesară mai întâi extinderea orizontului educațional.
Aici poate fi vorba de cursuri de specializare, studii universitare sau preuniversitare, dar și de stagii de practică în funcție de fiecare loc de muncă în parte. Important este să ținem cont de faptul ca acele programe educaționale și diplomele obținute să fie recunoscute și acceptate în domeniul în care vrem să activăm.
COMPETENȚE și PREFERINȚE
Și într-un sfârșit trebuie luate în considerare și diverse alte competențe pe care le deținem precum și preferințe care ne pot ușura munca. Astfel în cadrul schemei principale se poate construi o structură foarte extins, capabilă să dezvăluie tot potențialul personal pe care îl deținem.
Putem organiza această structură în diverse feluri, de exemplu folosind o scală de la 0 la 10 prin care să exprimăm în ce măsură este prezentă o categorie de competențe în profilul nostru individual. Sau putem marca direct cu Da sau Nu anumite categorii.
În felul acesta putem obține o viziune generală despre potențialul nostru profesional și despre eventuale puncte slabe care necesită atenție și dezvoltare sporită. Astfel devine posibil să folosim anumite categorii de competențe ca filtre sau puncte de orientare pe piața muncii.
Este însă important să facem diferența între competențe și preferințe. Poate că deținem o anumită competență la nivel maxim, dar din diverse motive nu ne dorim să aplicăm respectiva competență într-un context profesional.
De aceea structura noastră trebuie să includă și competențe și preferințe, ca să fim siguri că nu ajungem în situația de a ocupa un loc de muncă pentru care suntem calificați, dar care nu ne place și nu ne satisface. Deci este teoretic posibil să acordăm unor competențe bine stăpânite nivelul maxim de 10, dar să marcăm nivelul de preferință cu 0 și apoi să punem în balanță această discrepanță.
Haideți deci să discutăm separat fiecare categorie de competențe și preferințe:
- Competențe și preferințe sociale generale ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
În primul rând ar trebui să analizăm procesul de căutare a unui loc de muncă prin filtrul celor mai fundamentale aspecte umane și anume sentimentele și emoțiile. Sunt multe joburi, mai ales în domeniul medical, în domeniul îngrijirii și în educație, care necesită un grad mare de sensibilitate, empatie, înțelegere și răbdare.
Cu toții deținem aceste sentimente, dar adesea la grade de intensitate diferite, ceea ce nu reprezintă o problemă, ci pur și simplu este o expresie a naturii noastre individuale.
Dacă ajungem într-un context profesional care nu corespunde profilului nostru emoțional, se poate ajunge foarte rapid la neînțelegeri, frustrări sau chiar conflicte.
De aceea este important să ne luăm timp pentru introspecție și să ținem cont de cerințele emoționale a unui potențial job nou, realizând în ce măsură putem și dorim să lucrăm într-un mediu puternic încărcat emoțional.
- Competențe și preferințe comunicaționale și lingvistice ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
Continuând în spațiul interacțiunii sociale, trebuie ținut cont de faptul că orice activitate profesională va implica schimburi de informații cu alte persoane, deci este nevoie să fim conștienți cum și în ce măsură putem respectiv vrem să comunicăm cu oameni.
Dacă putem comunica bine, adică reușim să transmitem informații și idei într-o manieră precisă și convingătoare și ne și place să conversăm, o profesie în domeniul gestionării și consilierii clienților, a relațiilor publice, a publicității sau al educației ar putea fi potrivită.
În schimb, dacă nu apreciem discuții și conversații dese, trebuie să avem grijă ca jobul să nu implice un volum mare de informații și căile de comunicare să fie cât mai clare, rapide și ușor accesibile.
De asemenea, trebuie să fim conștienți și de competențele / preferințele noastre lingvistice, deci în care limbi putem sau dorim să comunicăm. Limbile străine sunt întotdeauna un atu important și ne pot ajuta la obținerea unor multitudini de joburi. Dar trebuie să avem grijă ca cerințele unui loc de muncă care implică comunicarea în altă limbă să corespundă cu nivelul real la care stăpânim gramatica și vocabularul limbii respective.
- Competențe și preferințe de cooperare ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
Un alt at aspect social important este cât de independentă sau interdependentă am vrea să fie o activitate profesională.
Trebuie să analizăm într-o manieră sinceră cât de sociabili suntem, cât de mult ne place să interacționăm și mai ales să cooperăm cu alte persoane și ce rezultate obținem de obicei dacă desfășurăm o muncă împreună cu alte persoane.
Sunt mulți oameni cărora le este ușor să se integreze într-un colectiv, să accepte un anumit rol și să-și adapteze ideile și convingerile la nevoile colectivului pentru a ajunge la un rezultat de succes.
Însă există și oameni care obțin cele mai bune rezultate dacă au posibilitatea să organizeze, supravegheze și realizeze o activitate singuri sau prin interacțiuni minime cu alte persoane.
Dacă spațiul de muncă nu corespunde sociabilității noastre, se pot forma foarte rapid frustrări și nemulțumiri serioase și rezultatele vor fi corespunzător de proaste. Deci este important să nu trecem cu vederea aspectul cooperării.
- Competențe și preferințe organizatorice și de leadership ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
Concluziile trase din analizarea aspectelor emoționalității, comunicării și cooperării, ne poate ajuta și la abordarea subiectului de competențe și preferințe organizatorice și de leadership.
Dacă apreciem interacțiunea cu alții, este posibil să excelăm și la sarcini care implică organizarea unor activități și coordonarea oamenilor involvați. Aici este nevoie atât de capacități logistice și tehnice, cât și de carismă și putere de convingere.
Însă rolul de organizator sau coordonator implică și voința de a prelua responsabilitate și de a-și asuma rezultatul unei activități indiferent de natura acestuia. Stresul și presiunea psihologică care reies din responsabilitatea pentru alte persoane, ar trebui echilibrate prin satisfacția care reiese din conștientizarea că acțiunile desfășurate de noi au avut o contribuție fundamentală asupra realizării unei activități.
Deci aici trebuie să ne gândim foarte bine dacă rolul de organizator / coordonator ni se potrivește și ne mulțumește.
- Competențe și preferințe referitoare la creativitate ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
Acum că am discutat aspectele sociale ar trebui să abordăm neapărat și subiectul creativității și libertății artistice. Trebuie să realizăm în ce măsură ne dorim ca munca să fie o manifestare a creativității noastre individuale. Există multe profesii foarte bine organizate și structurate care necesită urmarea unor procese de muncă prestabilite și care nu prea permit contribuții creative și inovatoare din partea angajatului.
Deci trebuie să fie clar dacă o asemenea inhibiție a creativității ni se potrivește sau dacă trebuie să ne orientăm către un domeniu care ne poate acorda mai multă libertate și independență creativă. Ocupația de Freelancer în diverse domenii artistice este aici o opțiune des întâlnită, dar și anumite instituții și firme pot oferi o cultură organizațională benefică muncii creative.
- Competențe și preferințe tehnologice ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
În continuare ne putem concentra asupra subiectului tehnologiei. În ziua de astăzi aproape orice job implică aspecte tehnologice, mai ales digitale. De aceea este necesar să fim conștienți cât de bine ne descurcăm cu calculatoare, tablete, smartphone-uri și alte aparate și cât de experimentați suntem cu folosirea unor programe precum Word, Excel, Photoshop, Canva, Zoom și multe altele.
Activitatea pe internet și mai ales pe rețelele sociale trebuie de asemenea luată în considerare ca un criteriu important.
Orice ofertă de job trebuie deci filtrată în funcție de cât de bine stăpânim și cât de mult ne place tehnologia și dacă este nevoie ne putem orienta către cursuri specifice care pot susține obținerea unor cunoștințe tehnologice necesare.
- Competențe și preferințe referitoare la transport și locație ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
Plecând de la aspectul tehnologic abordat anterior, se mai pune încă o problemă și anume dacă ne dorim să lucrăm on – site, deci într-un spațiu de muncă fizic tradițional sau preferăm să lucrăm online, deci în program de telemuncă de acasă.
Aici depinde pe de-o parte dacă considerăm că suntem capabili să desfășurăm majoritatea activității în mediul online și pe de altă parte în ce fel de spațiu de muncă performăm cel mai bine.
Sunt multe persoane care dau dovadă de o productivitate deosebită lucrând de acasă, deoarece nu pierd timp prin transportul la locul de muncă și adesea sunt expuși la mai puțin stres dacă rămân într-un context domestic bine cunoscut, ordonat și controlat.
Alte persoane în schimb necesită o delimitare strictă între spațiul domestic și cel profesional ca să fie productivi, aceștia asociind propria locuință cu relaxare și repaus, iar spațiul de muncă cu activitate și performanță. Transportul la și de la locul de muncă marchează aici o tranziție clară și ne pregătește psihologic pentru contexte diferite.
Deci este indicat să avem o idee clară despre atitudinea noastră față de transportul către spațiul de muncă și natura acelui spațiu.
Concluzie
Ținând cont de toate informațiile oferite în acest articol putem deci începe să creăm schema noastră individuală pentru găsirea locului de muncă potrivit.
Mai întâi notăm caracteristicile care ne definesc în mod personal precum talentele, pasiunile și hobby-urile pe care le avem și decidem care dintre ele ar avea potențial să funcționeze sub forma de job.
Apoi analizăm profilul nostru educațional, înșirând toate cunoștințele și diplomele / certificatele pe care le-am obținut prin școală, facultate sau alte cursuri speciale.
Și într-un sfârșit structurăm categoriile de competențe și preferințe în funcție de situația noastră individuală.
Comparând și conectând toate rezultatele obținute în schema noastră, putem acum să construim calea către cariera ideală.
Acest articol este un rezultat al proiectului 2022-3-RO01-ESC30-SOL-000100538.
Mai multe despre proiect puteți citi aici.
Această serie de evenimente au fost organizate de către Asociația Gutenberg, în parteneriat cu invatagermana.ro și invatafranceza.ro, cu sprijinul și în cadrul programului „Corpul European de Solidaritate”, fără de care proiectul nu ar fi putut avea loc.
Corpul european de solidaritate este entitatea Comisiei Europene concentrată pe segmentul de tineret și urmărește să construiască o societate mai inclusivă, să sprijine persoanele vulnerabile și să caute soluții la provocările cu care se confruntă comunitățile. În acest sens, reunește tineri care vor să învețe, să ajute și să se dezvolte.