Detalii curs: +40 752 162 117

PROMOȚIE: 15% reducere la achiziția unui
modul (2 luni de curs) de nivel A1.1 sau A1.2!
Cod reducere: MARTIE15

PROMOȚIE: 15% reducere la achiziția unui modul (2 luni de curs) de nivel A1.1 sau A1.2! Cod reducere: MARTIE15

Zile
Ore
Minute
Secunde

Piața muncii pentru studenți

Ce găsești în acest articol?

Piața muncii pentru studenți

Piața muncii 

Piața muncii este un termen des întâlnit, dar rar explicat și analizat. În principiu reprezintă un spațiu economic foarte extins, cuprinzând un număr mare de domenii, entități și actori, în care se desfășoară vânzarea și cumpărarea forței de muncă. Din păcate, dimensiunea și complexitatea acestui spațiu fac navigarea individuală adesea foarte dificilă și mulți oameni nu reușesc să identifice / obțină un loc de muncă potrivit. 

În acest articol vom încerca să oferim informații, strategii și instrumente pentru identificarea unui parcurs profesional potrivit privind – piața muncii pentru studenți. 

Drepturile salariaților 

Mai presus de toate, pentru a putea naviga cu succes piața muncii trebuie să fim conștienți de drepturile pe care legea le acordă tuturor salariaților. 

Mai jos găsim o înșirare a principalelor drepturi cuprinse în Codul Muncii: 

  • Dreptul la salarizare pentru munca depusă ( salariul minim fiind 3.000 lei brut pentru muncă full time );
  • Dreptul la repaus zilnic și săptămânal ( repaus de minim 12 ore între două zile de muncă );
  • Dreptul la concediu de odihnă anual ( minim 20 zile de concediu pe an ); 
  • Dreptul la egalitate de șanse și de tratament ( este interzisă discriminarea pe baza următoarelor caracteristici: rasă, cetățenie, etnie, culoarea pielii, limbă, religie, origine socială, trăsături genetice, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare cu HIV, opțiune politică, situație sau responsabilitate familială, apartenență ori activitate sindicală, apartenență la o categorie defavorizată);
  • Dreptul la demnitate în muncă;
  • Dreptul la securitate și sănătate în muncă;
  • Dreptul la acces la formarea profesională;
  • Dreptul la informare și consultare ( în ceea ce privește toate detaliile relației de muncă și eventuale modificări ale acestora );
  • Dreptul de a lua parte la determinarea și ameliorarea condițiilor de muncă și a mediului de muncă;
  • Dreptul la protecție în caz de concediere ( primirea unui preaviz, explicarea clară a motivelor concedierii );
  • Dreptul la negociere colectivă și individuală;
  • Dreptul de a participa la acțiuni colective ( precum proteste sau greve );
  • Dreptul de a constitui sau de a adera la un sindicat;

Pregătirea pentru intrarea pe piața muncii 

Acum că ne cunoaștem drepturile legale, mai rămâne încă un aspect care trebuie abordat înainte să trecem la subiectul angajării în sine și anume activități care ne pot ușura intrarea pe piața muncii, oferindu-ne anumite experiențe beneficie adaptării la locul de muncă. 

Când vine vorba de primul job, tranziția de la rolul de student la cel de angajat se poate dovedi ca fiind dificilă, de aceea este indicat să “simulăm” dinainte viața profesională în contexte mai puțin stresante și provocatoare.  Și aici opțiunile cele mai populare sunt voluntariatul și practica. 

Haideți să ne uităm împreună la fiecare activitate în parte! 

Voluntariat 

Munca de voluntar se aseamănă din multe puncte de vedere cu activitățile profesionale. Alăturându-ne unui grup de voluntari sau unei organizații caritabile trecem prin toate procesele tipice unui loc de muncă: integrarea într-un colectiv, asumarea unui anumit rol cu responsabilități specifice, colaborarea și comunicarea cu colegi și coordonatori, respectarea unor norme de timp și spațiu, raportarea și evaluarea rezultatelor obținute. Diferența este că în general efortul și stresul este mai mic și timpul în care activăm este mai restrâns decât la un loc de muncă real. Astfel putem câștiga experiențe importante fără să ajungem la un volum de muncă prea mare pentru vârsta noastră. Oferte de locuri de voluntariat putem găsi la secția cu linkuri utile. 

Practică

Pe lângă voluntariat altă activitate benefică ar fi desfășurarea unui stagiu de practică la o firmă sau la o instituție la care am vrea să lucrăm în viitor. Practica este un concept extrem de util deoarece putem observa direct procese reale de muncă și avem posibilitatea să participăm cel puțin parțial în desfășurarea lor. 

Adesea oamenii tind să nu ia în serios ideea de practică și realizează importanța ei de abia la primul loc de muncă, unde mulți tineri sunt nevoiți să se adapteze la viața profesională fără vreun fel de experiență anterioară. 

Un stagiu de practică are rolul de a ușura cât mai mult intrarea pe piața muncii și reprezintă o simulare a vieții profesionale care permite exersarea unor activități de muncă, dar fără asumarea responsabilității sporite a unui angajat real. Deci înainte să ne asumăm un loc de muncă ar fi bine să trecem mai întâi printr-un stagiu de practică. 

În general aplicarea pentru un stagiu de practică poate avea loc prin intermediul instituții de învățământ sau se poate desfășura în mod independent, fiecare metodă având avantaje și dezavantaje. 

Aplicarea prin facultate

Aplicarea prin intermediul facultății este în general mai ușor, deoarece de desfășoară printr-un sistem prestabilit, în cadrul căruia trebuie urmați anumiți pași clar specificați. 

În general o facultate va avea o listă de parteneri cărora le poate repartiza studenții ca practicanți. Acești parteneri pot fi interni, deci în cadrul universității sau externi, deci instituții și companii independente. Numărul de practicanți care poate fi preluat este de obicei diferit în funcție de capacitățile și nevoile fiecărui partener. De asemenea, procesul de aplicare și repartizare poate și el să difere de la facultate la facultate sau chiar de la specializare la specializare, deoarece domenii diferite implică diferite cerințe și nevoi. De aceea este foarte important să solicităm informații specifice de la autoritățile facultății în ceea ce privește pașii care trebuie urmați și documentele care trebuie depuse. 

Aplicarea în mod independent 

Aplicarea independentă pentru un loc de practică poate fi mai complicată, deoarece nu se poate recurge la asistența autorităților universitare, dar în același timp se poate dovedi ca fiind un exercițiu binevenit în vederea aplicării viitoare pentru locuri de muncă. Astfel dacă încercăm să identificăm o instituție sau o companie potrivită în mod independent, trebuie să ne informăm singuri despre procesul de aplicare specific acelei entități și să urmăm toți pașii necesari pe cont propriu, practic simulând căutarea unui loc de muncă. De aceea aplicarea independentă se poate dovedi foarte folositoare mai târziu.

Este posibil ca procesul de aplicare să implice și operațiuni precum depunerea unui CV și un interviu, ceea ce evident reflectă din nou procesul de angajare. De aceea ar trebui să ne gândim din timp și la aceste aspecte, pe care le vom discuta mai jos în acest articol. 

Locul de muncă 

Identificarea unui loc de muncă potrivit 

Într-un sfârșit, după ce am conștientizat prevederile legale și am acumulat experiență prin voluntariat și practică ne putem orienta către găsirea unui loc de muncă. 

Însă piața muncii rămâne în continuare un spațiu greu de navigat fără a avea ceva coordinate exacte după care ne putem orienta. 

De ceea vrem să vă oferim o schemă personalizabilă bazată pe caracteristicile, cunoștințele, competențele și preferințele noastre individuale drept fundamente pentru planificarea carierei. 

Deoarece este un subiect mai complex, vă sugerăm să citiți acest articol care se ocupă în mod specific cu respectiva schemă

Aplicarea pentru un loc de muncă 

Dacă am reușit să identificăm locul de muncă potrivit cu ajutorul schemei prezentate în articolul indicat, putem trece mai departe la procesul de aplicare propriu – zis.

Contactarea angajatorului 

În ceea ce privește intrarea în contact cu un angajator, putem trimite un mail la o adresă destinată aplicațiilor de job care se găsește pe website-ul angajatorului sau putem crea un cont de Linkedin prin intermediul căruia se poate intra în contact cu responsabilii HR a unei firme. 

La comunicarea cu potențialul angajator este important să fim cât mai coerenți și să specificăm clar de ce poziție sau activitate suntem interesanți. Putem preciza pe scurt și cum am descoperit oferta de job, de ce ne interesează și ce ne califică pentru ocuparea poziției libere. 

În mod normal deja la primul mesaj trimis angajatorului putem atașa un CV pregătit dinainte pentru a ușura procesul de cunoaștere, de aceea vom discuta acest aspect separat. 

CV 

Înainte să intrăm în contact cu potențialul angajator, ar trebui să avem deja pregătit un CV, care cu siguranță va trebui trimis la începutul procesului de aplicare.

La un CV calitatea va conta întotdeauna mai mult decât cantitatea. CV – ul ar trebui adaptat la profilul potențialului angajator și e important să includă doar informații care sunt cu adevărat relevante pentru instituția sau compania abordată, adică acele caracteristici, cunoștințe și competențe care ar trebui puse în practică la locul de muncă.

De asemenea design-ul ar trebui să fie cât mai simplu, astfel încât informația să fie cât mai rapid și ușor accesibilă. Pe site-uri precum Canva există multe modele de CV – uri care pot fi descărcate gratuit și completate după nevoile noastre. 

Interviul

Dacă am reușit să convingem angajatorul într-o primă instanță prin CV, vom primi o invitație la un interviu. Discuția corespunzătoare ar trebui să arate familiaritatea noastră cu angajatorul și să exprime clar motivația pe baza căreia aplicăm pentru locul de muncă. Deci trebuie să ne informăm foarte bine despre activitățile ce se pot desfășura în cadrul locului de muncă și să arătăm cât mai exact cum acele activități pot sprijini atât dezvoltarea noastră personală cât și dezvoltarea firmei sau instituției angajatoare. 

Dacă interviul se desfășoară cu succes, angajatorul ne va face o ofertă de salariu și ne va prezenta un anumit program de muncă. Ar trebui să avem o idee clară pentru ce salariu suntem meniți să muncim câte ore ca să putem pune oferta angajatorului în balanță și să ajungem la o concluzie în ceea ce privește acceptarea sau respingerea locului de muncă. 

Concluzie

În acest articol am prezentat cadrul legal în care se desfășoară activitățile profesionale, am discutat despre importanța experienței ce poate fi obținută prin voluntariat și practică,  am indicat o schemă personalizabilă pentru selecția jobului potrivit și am abordat procesul de aplicare pentru un loc de muncă.

În continuare vă invităm să preluați inițiativa și să vă creați propria cale către cariera ideală!

Linkuri utile

Pentru informații suplimentare și oferte concrete puteți accesa și linkurile următoare: 


Acest articol este un rezultat al proiectului 2022-3-RO01-ESC30-SOL-000100538.
Mai multe despre proiect puteți citi aici.
Această serie de evenimente au fost organizate de către Asociația Gutenberg, în parteneriat cu invatagermana.ro și invatafranceza.ro, cu sprijinul și în cadrul programului „Corpul European de Solidaritate”, fără de care proiectul nu ar fi putut avea loc.
Corpul european de solidaritate este entitatea Comisiei Europene concentrată pe segmentul de tineret și urmărește să construiască o societate mai inclusivă, să sprijine persoanele vulnerabile și să caute soluții la provocările cu care se confruntă comunitățile. În acest sens, reunește tineri care vor să învețe, să ajute și să se dezvolte.

invata limba germana cu ajutorul unor cursuri

Cursuri de germană pentru adulți

Cursuri, ateliere și tabere pentru copii, de limba germană și nu numai.

Ți-a plăcut articolul? Dă-l și la alții:

Facebook
WhatsApp
LinkedIn

Creează-ți un cont și obține acces la

Lecții gratuite de germană online

Reduceri de Black Friday

Înscrie-te pe Lista Moșului

Crăciunul ăsta nu rămâi fără cadou, căci poți câștiga: