![Oportunități de practică pentru studenți [Ghid de urmat] 1 practica pentru studenti](https://invatagermana.ro/wp-content/uploads/2024/03/7.png)
Importanța practicii
De ce să fac practică? Această întrebare și-o pun mulți tineri care ajung în situația de a absolvi primul lor stagiu de practică. Și într-adevăr sistemul de educație din România a acordat pentru mult timp un rol subordonat aspectelor practice, făcând dificilă aprecierea unui asemenea concept.
Adesea importanța practicii se realizează de abia la primul loc de muncă, unde mulți tineri sunt nevoiți să se adapteze la viața profesională fără vreun fel de experiență anterioară.
Un stagiu de practică pentru studenți are rolul de a ușura tranziția din sistemul de educație pe piața muncii și reprezintă o simulare a vieții profesionale care permite exersarea unor activități de muncă, dar fără asumarea responsabilității sporite a unui angajat real.
Prin practică se poate creea deci o bază importantă pentru viitoarea carieră și nu ar trebui subestimat efectul pe termen lung pe care îl poate avea o asemenea experiență.
Identificarea stagiului de practică potrivit
Odată ce ne-am hotărât să desfășurăm un stagiu de practică, primul pas trebuie să fie evident identificarea locului de practică potrivit care să corespundă competențelor și preferințelor noastre.
Cel mai important aspect la acest proces de selecție este autocunoașterea, adică să știm exact ce putem și ce vrem să facem în contextul unei practici. De aceea este indicată construirea unei scheme care să conțină considerente educaționale precum și categorii diferite de competențe și preferințe. În felul acesta avem posibilitatea să indicăm clar care sunt punctele noastre forte și în ce direcție există potențial pentru succes în absolvirea practicii.
Considerente educaționale
În cele mai multe cazuri, un loc de practică funcționează drept o extensie a parcursului educațional, deci activitățile desfășurate sunt în relație directă cu subiectele teoretice abordate în cadrul unei anumite specializări universitare. Dar uneori discrepanța între educație și practică poate fi mai mare, mai ales dacă vrem să câștigăm experiență în domenii diferite care nu pot fi toate acoperite de o singură specializare universitară.
În situații de genu trebuie să ne fie clare cerințele locului de practică vizat. Uneori nu este nevoie de cunoștințe suplimentare, dar alteori trebuie să acceptăm realitatea că înainte să se putem obține un loc de practică, este necesară mai întâi extinderea orizontului educațional, mai ales prin anumite cursuri de specializare în cadrul sau în afara universității. În unele cazuri o practică poate fi chiar și punctul de plecare pentru o reorientare totală în direcția unei alte specializări și a altei cariere.
Competențe și preferințe
Pe lângă educația instituționalizată, trebuie luate în considerare și diverse alte competențe pe care le putem deține sau care ne-am dori să ni le însușim. Astfel se poate construi o schemă foarte extinsă, capabilă să dezvăluie tot potențialul personal pe care îl deținem.
Putem organiza această schemă în diverse feluri, de exemplu folosind o scală de la 0 la 10 prin care să exprimăm în ce măsură este prezentă o categorie de competențe în profilul nostru individual. Sau putem marca direct cu Da sau Nu anumite categorii. În felul acesta putem să obținem o viziune generală despre potențialul nostru profesional și despre eventuale puncte slabe care necesită atenție și dezvoltare sporită.
Astfel devine posibil să folosim anumite categorii de competențe ca filtre sau puncte de orientare în căutarea locului de practică.
Este însă important să facem diferența între competențe și preferințe. Poate că deținem o anumită competență la nivel maxim, dar din diverse motive nu ne dorim să aplicăm respectiva competență într-un context profesional.
De aceea schema trebuie să includă și competențe și preferințe, ca să fim siguri că nu ajungem în situația de a ocupa un loc de practică pentru care suntem calificați, dar care nu ne place și nu ne satisface. Deci este teoretic posibil să acordăm unor competențe bine stăpânite nivelul maxim de 10, dar să marcăm nivelul de preferință cu 0 și apoi să punem în balanță această discrepanță.
Haideți deci să discutăm separat fiecare categorie de competențe și preferințe:
- Competențe și preferințe sociale generale ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
În primul rând ar trebui să analizăm procesul de căutare a unui loc de practică prin filtrul celor mai fundamentale aspecte umane și anume sentimentele și emoțiile. Sunt multe activități, mai ales în domeniul medical, în domeniul îngrijirii și în educație, care necesită un grad mare de sensibilitate, empatie, înțelegere și răbdare. Cu toții deținem aceste sentimente, dar adesea la grade de intensitate diferite, ceea ce nu reprezintă o problemă, ci pur și simplu este o expresie a naturii noastre individuale.
Dacă ajungem într-un context care nu corespunde profilului nostru emoțional, se poate ajunge foarte rapid la neînțelegeri, frustrări sau chiar conflicte.
De aceea este important să ne luăm timp pentru introspecție și să ținem cont de cerințele emoționale ale unui stagiu de practică, realizând în ce măsură putem și dorim să lucrăm într-un mediu puternic încărcat emoțional.
- Competențe și preferințe comunicaționale și lingvistice ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
Continuând în spațiul interacțiunii sociale, trebuie ținut cont că orice activitate practică va implica schimburi de informații cu alte persoane, deci este nevoie să fim conștienți cum și în ce măsură putem respectiv vrem să comunicăm cu oameni.
Trebuie să analizăm dacă putem comunica bine, deci dacă reușim să transmitem informații și idei într-o manieră precisă și convingătoare sau dacă nu apreciem discuții și conversații dese. În al doilea caz atunci va trebui să avem grijă ca locul de practică să nu implice un volum mare de informații și căile de comunicare să fie cât mai clare, rapide și ușor accesibile.
De asemenea trebuie să fim conștienți și de competențele / preferințele noastre lingvistice, deci în care limbi putem sau dorim să comunicăm. Limbile străine sunt întotdeauna un atu important și ne pot ajuta la obținerea unor multitudini de stagii de practică. Dar trebuie să avem grijă ca cerințele unui loc de practică care implică comunicarea în altă limbă să corespundă cu nivelul real la care stăpânim gramatica și vocabularul limbii respective.
- Competențe și preferințe de cooperare ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
Un alt at aspect social important este cât de independentă sau interdependentă am vrea să fie o activitate.
Trebuie să analizăm într-o manieră sinceră cât de sociabili suntem, cât de mult ne place să interacționăm și mai ales să cooperăm cu alte persoane și ce rezultate obținem de obicei dacă desfășurăm o muncă împreună cu alte persoane.
Sunt mulți oameni cărora le este ușor să se integreze într-un colectiv, să accepte un anumit rol și să-și adapteze ideile și convingerile la nevoile colectivului pentru a ajunge la un rezultat de succes.
Însă există și oameni care obțin cele mai bune rezultate dacă au posibilitatea să organizeze, supravegheze și realizeze o activitate singuri sau prin interacțiuni minime cu alte persoane.
Dacă contextul în care se desfășoară practica nu corespunde sociabilității noastre, se pot forma foarte rapid frustrări și nemulțumiri serioase și rezultatele vor fi corespunzător de proaste. Deci este important să nu trecem cu vederea aspectul cooperării.
- Competențe și preferințe referitoare la creativitate ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
Pe lângă aspectele sociale, ar trebui să abordăm neapărat și subiectul creativității și libertății artistice. Trebuie să realizăm în ce măsură ne dorim ca practica să fie o manifestare a creativității noastre individuale. Există multe stagii de practică foarte bine organizate și structurate care necesită urmarea unor procese de muncă prestabilite și care nu prea permit contribuții creative și inovatoare din partea practicantului. Deci trebuie să fie clar dacă o asemenea inhibiție a creativității ni se potrivește sau dacă trebuie să ne orientăm către o ofertă de practică care ne poate acorda mai multă libertate și independență creativă.
- Competențe și preferințe tehnologice ( 0 -1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 ) / DA sau NU
La sfârșit ne mai rămâne să abordăm și subiectului tehnologiei. În ziua de astăzi aproape orice activitate implică aspecte tehnologice, mai ales digitale. De aceea este necesar să fim conștienți cât de bine ne descurcăm cu calculatoare, tablete, smartphone-uri și alte aparate și cât de experimentați suntem cu folosirea unor programe precum Word, Excel, Photoshop, Canva, Zoom și multe altele.
Activitatea pe internet și mai ales pe rețelele sociale trebuie de asemenea luată în considerare ca un criteriu important.
Orice ofertă de practică trebuie deci filtrată în funcție de cât de bine stăpânim și cât de mult ne place tehnologia și dacă este nevoie ne putem orienta către cursuri specifice care pot susține obținerea unor cunoștințe tehnologice necesare.
Aplicarea pentru un loc de practică
Acum că am identificat un loc de practică potrivit de baza profilului individual, ne putem ocupa de procesul de aplicare.
În general aplicarea pentru un stagiu de practică pentru studenți poate avea loc prin intermediul instituției de învățământ sau se poate desfășura în mod independent, fiecare metodă având avantaje și dezavantaje.
Aplicarea prin facultate
Aplicarea prin intermediul facultății este în general mai ușor, deoarece de desfășoară printr-un sistem prestabilit, în cadrul căruia trebuie urmați anumiți pași clar specificați.
În general o facultate va avea o listă de parteneri cărora le poate repartiza studenții ca practicanți. Acești parteneri pot fi interni, deci în cadrul universității sau externi, deci instituții și companii independente. Numărul de practicanți care poate fi preluat este de obicei diferit în funcție de capacitățile și nevoile fiecărui partener. De asemenea, procesul de aplicare și repartizare poate și el să difere de la facultate la facultate sau chiar de la specializare la specializare, deoarece domenii diferite implică diferite cerințe și nevoi. De aceea este foarte important să solicităm informații specifice de la autoritățile facultății în ceea ce privește pașii care trebuie urmați și documentele care trebuie depuse.
Aplicarea în mod independent
Aplicarea independentă pentru un loc de practică poate fi mai complicată, deoarece nu se poate recurge la asistența autorităților universitare, dar în același timp se poate dovedi ca fiind un exercițiu binevenit în vederea aplicării viitoare pentru locuri de muncă. Astfel dacă încercăm să identificăm o instituție sau o companie potrivită în mod independent, trebuie să ne informăm singuri despre procesul de aplicare specific acelei entități și să urmăm toți pașii necesari pe cont propriu, practic simulând căutarea unui loc de muncă. De aceea aplicarea independentă se poate dovedi foarte folositoare mai târziu.
CV și interviu
Indiferent de metoda prin care intrăm în contact cu o entitate care oferă stagii de practică, este posibil ca procesul de aplicare să implice și operațiuni precum depunerea unui CV și un interviu, ceea ce evident reflectă din nou procesul de angajare. De aceea ar trebui să ne gândim din timp și despre aceste aspecte.
În ceea ce privește CV – ul calitatea va conta întotdeauna mai mult decât cantitatea. CV – ul ar trebui adaptat la entitatea gazdă și este important să includă doar informații care sunt cu adevărat relevante pentru instituția sau compania abordată, adică acele cunoștințe și competențe care ar trebui să le punem cu adevărat în practică.
De asemenea, design-ul ar trebui să fie cât mai simplu, astfel încât informația să fie cât mai rapid și ușor accesibilă. Pe site-uri precum Canva există multe modele de CV – uri care pot fi descărcate gratuit.
Interviul la rândul său ar trebui să arate familiaritatea noastră cu organizația gazdă și să exprime motivația pe baza căreia aplicăm pentru locul de practică. Deci trebuie să ne informăm foarte bine despre activitățile ce se pot desfășura în cadrul practicii și să arătăm cât mai exact cum acele activități pot sprijini atât dezvoltarea noastră personală cât și dezvoltarea entității gazdă.
Absolvirea și evaluarea unui stagiu de practică
O dată ce am obținut un loc de practică, se pune problema absolvirii și evaluării practicii. Și aici durata și modul de desfășurare al practicii poate să difere de la entitate la entitate și trebuie să ne informăm foarte bine de cerințele tehnice și birocratice a fiecărui stagiu de practică în parte.
În cadrul unei facultăți, de obicei va exista un tutore responsabil pentru un anumit număr de studenți care poate ghida practicantul și care se află la mijlocul unui sistem de comunicare continuă între practicant, entitatea gazdă și facultatea. Acest flux continuu de informații este foarte important pentru a identifica eventuale probleme și a contraveni unor evoluții negative la locul de practică.
În mod normal la sfârșit trebuie redactat și un raport care să includă descrieri ale activităților desfășurate.
Aceste procese se pot reflecta și în stagii de practică în afara facultății cu mecanisme de tutoriat și sisteme de comunicare / raportare interne, dar asta depinde de preferințele firmei sau instituției și va necesita ca aplicantul să se informeze clar dinainte.
Concluzie
În acest articol am discutat despre importanța practicii ca bază a parcursului profesional, am prezentat schema competențelor și preferințelor personale ca instrument pentru selecția locului de practică și am abordat procesele de aplicare și absolvire a stagiilor de practică.
În continuare vă invităm să preluați inițiativa și să aplicați practic teoriile noastre despre practică!
Linkuri utile
Pentru informații suplimentare și oferte de practică concrete puteți accesa și linkurile următoare:
Pagina Principala – Stagii practica (stagii-practica.ro)
Locuri de munca – Aplica fara frica – eJobs
Cautare locuri de munca | Indeed
Locuri de Muncă în România – peste 11.900+ Joburi Actuale – Jooble™
Locuri de muncă în România: Ultimele locuri vacante. Căutare de locuri de muncă în România | Jobsora
Careerjet.ro – Joburi, angajări, locuri de muncă în România
Acest articol este un rezultat al proiectului 2022-3-RO01-ESC30-SOL-000100538.
Mai multe despre proiect puteți citi aici.
Această serie de evenimente au fost organizate de către Asociația Gutenberg, în parteneriat cu invatagermana.ro și invatafranceza.ro, cu sprijinul și în cadrul programului „Corpul European de Solidaritate”, fără de care proiectul nu ar fi putut avea loc.
Corpul european de solidaritate este entitatea Comisiei Europene concentrată pe segmentul de tineret și urmărește să construiască o societate mai inclusivă, să sprijine persoanele vulnerabile și să caute soluții la provocările cu care se confruntă comunitățile. În acest sens, reunește tineri care vor să învețe, să ajute și să se dezvolte.